Pankin makkarat

Kangasalan seudun osuuspankki lakkauttaa 31.8.2017 Pohjan ja Sahalahden konttorit. Pääkonttori Kangasalan keskustassa säilyy, samoin Tampereen rajalla sijaitseva Vatialan konttori.

Lakkauttamisia ei voi pitää suurena yllätyksenä, kun kuuntelee pankkiherrojen ja -rouvien näkemyksiä. Asiakas ei ole toivottu henkilö pankin tiskille, vaan kaikki asiat pitäisi hoitaa netin välityksellä. Pitkään pankin asiakkaana olleilla tietokonemaailman ulkopuolella elävillä ikäihmisillä ei ole mitään merkitystä edes osuustoimintapankille, kun tavoitteena on uusasiakashankinta ja palveluiden keskittäminen.

Kuhmalahden alueella on valitettavasti totuttu palveluiden menettämiseen viimeisten vuosien aikana.

Sahalahden pankkikonttorin lakkauttaminen sen sijaan tuntuu yllättävältä ja laittaa pohtimaan, onko kyse yksittäisestä takaiskusta, vai alku laajemmalle alueen palveluiden katoamiselle. Uskon, että kuhmalahtelaiset olisivat käyneet mielellään Sahalahdella osuuspankin konttorissa. Sahalahdelle kulkee jo nyt asiointiliikenne ja siellä käydään muun muassa terveysasemalla.

Olin itse aikanaan Kuhmalahden osuuspankin hallituksessa pankkifuusion kannalla.

Uskoin osuustoiminta-ajatuksen ja periaatteen järkevyyteen ja sen syviin juuriin maaseudulla näihin päiviin, aina  seutupankin ilmoitukseen konttoreiden lakkauttamista saakka. Uskoin ihmisten hyväntahtoisiin puheisiin ja lupauksiin. Ymmärrän taloutta ja liiketoimintaa, tiedän liikevoiton olevan menestyksen mittari ja toiminnan mahdollistaja. Osuustoiminnassa voitto kuuluu jäsenille ja jäsenistön hyväksi.

Voihan sitä sanoa, että kyse on kokonaisuudesta. Kyse on myös suuret voitot tuottavan op-ryhmän ja seutupankin imagosta. Vetäydytään pois maaseudulta, lakkautetaan konttoreita kymmenien kilometrien säteellä ja keskitetään, kun muutkin pankkiryhmät tekevät niin. Op-ryhmä ja suurin osa osuuspankeista  eivät uskalla toimia vastavirtaan ja erottautua liikepankeista millään tavoin.

Lakkauttamalla toimipisteitä menetetään kiinteän konttorin tuoma sidos asiakkaaseen. Kun ei ole pankkikonttoria, ei ole kotipesää, jota kannattaa. Asiakas on vapaa valitsemaan nettipankin mistä ryhmästä tahansa. Jos ja kun pankki ei näy lähellä asiakasta, eikä toimi esimerkiksi kylien elinvoiman hyväksi, on yksi hailee missä kyseisen pankin pääkonttori sijaitsee.

Minusta tuntuu, että seutuosuuspankki unohti myös maaseudun yrittäjäasiakkaat ja yritykset.

Tajusin tulossa olevat heikennykset reilu pari vuotta sitten. Kaikki asiointi esimerkiksi Pohjan konttorissa alkoi olla tavattoman vaikeaa. Kävin avaamassa tilin Aito Säästöpankin Luopioisten konttoriin. Jatkossa siirrän asiointini Säästöpankkiin. Luopioisiin on puolet lyhyempi matkakin kuin Kangasalle. Asiakaspalvelu Säästöpankissa on ollut miellyttävää.

Aito Säästöpankki kiersi tänään Sahalahdella, Kuhmalahdella ja Pohjassa esittelypisteen ja makkaratarjoilun kanssa. Heilläkin on alkanut uusasiakashankinta. Kuulemani mukaan asiakkaita on virrannut Aito Säästöpankkiin oma-aloitteisesti ihan kiitettävästi.

Kyllä Säästöpankin makkarat maistuivat huomattavasti paremmilta kuin osuuspankin ilmoitus konttorin lakkauttamisesta. Ja jo ideana kiitettävää toimintaa lähestyä maalaiskylien väkeä.

 

 

Submit a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *